Fee Fi Fo Fum… I smell the story of a Scottish man |
Συντάχθηκε απο τον/την Administrator |
Σάββατο, 14 Απρίλιος 2012 16:52 |
Η εργασία αυτή παρουσιάστηκε στο Προσυνέδριο Χαλκιδικής, του 4ου Μαθητικού Συνεδρίου Πληροφορικής, στις 3 Απριλίου 2012 Τίτλος Εισήγησης: “Fee Fi Fo Fum… I smell the story of a Scottish man”; ΣΧΟΛΕΙΟ Δ.Σ. Πολύχρονου Περίληψη Η εργασία μας αφορά την αναπαραγωγή του ομώνυμου Αγγλικού παραμυθιού του 19ου αιώνα «Ο Τζακ και η Φασολιά», προσαρμοσμένο όμως για πρώτη φορά στα πλαίσια της Σκωτσέζικης επαρχιακής κοινωνίας, αντανακλώντας και αναμειγνύοντας στοιχεία διαπολιτισμικά από τα προϊστορικά χρόνια μέχρι και την σύγχρονη εποχή. Η παραγωγή, που θα γίνει από τους μαθητές της ΣΤ τάξης του δημοτικού σχολείου Πολύχρονου Χαλκιδικής, θα είναι σε ψηφιακή μορφή, χρησιμοποιώντας το συγγραφικό εργαλείο πολυμέσων Matchware Mediator 6, Multimedia & Web Designer. Με την ανεκτίμητη βοήθεια των πολυμέσων αλληλεπίδρασης (Interactive Multimedia), μια μεγάλη ποικιλία διαθεματικού υλικού, δουλεμένου αποκλειστικά στην Αγγλική γλώσσα και ενσωματωμένου στα πλαίσια της δίωρης εβδομαδιαίας ενισχυτικής διδασκαλίας των Αγγλικών στην ΣΤ τάξη του σχολείου από τις αρχές Νοεμβρίου του 2011, στόχος μας ήταν η ενεργή εμπλοκή των μαθητών σε επικοινωνιακές, διαδραστικές και γνωστικές δραστηριότητες. Τα οφέλη της Συνθετικής Δημιουργικής Εργασίας (project), σε συνδυασμό με τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών και τον διαθεματικό πλούτο της Α/ βάθμια Εκπαίδευσης δίνουν μια τρισδιάστατη προσέγγιση στη διδασκαλία και μάθηση της Αγγλικής γλώσσας. Λέξεις κλειδιά: συνθετική εργασία, πολυμέσα αλληλεπίδρασης, διαθεματικότητα. 1. Εισαγωγή Η συνθετική διαθεματική εργασία “Fee Fi Fo Fum…I smell the story of a Scottish man”, είναι εμπνευσμένη από το γνωστό λογοτεχνικό Εγγλέζικο παραμύθι τοy 19ου αιώνα “O Τζάκ και η Φασολιά”, που αν και διατηρεί πολλές ομοιότητες ως προς την κύρια πλοκή, το δικό μας παραμύθι εξιστορεί τη ζωή και τις περιπέτειες ενός μικρού αγοριού, του Μακ Τζάκ, που ζεί με τη μητέρα του σ’ ένα φτωχικό σπιτάκι στην ύπαιθρο των Lowlands της Σκωτίας. Μετά από μια σειρά γεγονότων, στη αυλή τους φυτρώνει μια γιγαντιαία φασολιά που οδηγεί το μικρό αγόρι στα Highlands της Σκωτίας, στην κορυφή του ψηλότερου βουνού Ben Nevis, όπου κατοικεί ένας μοχθηρός Βίκινγκ γίγαντας, που διαρκώς λεηλατεί τις περιοχές των Lowlands. Ο μικρός Μακ Τζάκ με το θάρρος, την Σκωτσέζικη γενναιότητα και αποφασιστικότητα του κατορθώνει να πάρει πίσω μια χήνα που γεννάει χρυσά αυγά, μια άρπα και ένα σάκο χρυσά νομίσματα, όλα τα οποία συμβολίζουν όσα οι Βίκινγκς στο παρελθόν λεηλάτησαν και σφετερίστηκαν από τους κατοίκους της Σκωτίας (γη, περιουσία, τον καθημερινό τους ιδρώτα και διάφορα άλλα στοιχεία του πολιτισμού τους). Η ιστορία μας τελειώνει με το κόψιμο της φασολιάς, την πτώση του γίγαντα, την οριστική απομάκρυνση των Βίκινγκς και ένα νέο ξεκίνημα για τους απελευθερωμένους πλέον Σκωτσέζους από τους κατακτητές. Μια ιστορία εμπνευσμένη από την πορεία της ζωής των Σκωτσέζων από τα αρχαία μέχρι και τα σύγχρονα χρόνια. Η παρουσίασή μας αφοράει την κατασκευή λοιπόν αυτού του λογοτεχνικού παραμυθιού σε ψηφιακή μορφή και ονομάζεται “Fee, Fi, Fo, Fum…I smell the story of a Scottish man, δηλαδή “Μυρίζω την ιστορία ενός Σκωτσέζου”. Ο τίτλος μας διαφοροποιήθηκε, βασιζόμενος όμως στα επαναλαμβανόμενα λόγια του γίγαντα “Fee Fi Fo Fum…I smell the blood of an Englishman…”. 2. Στόχοι Οι στόχοι μας κατά τη διάρκεια της εργασίας μας ήταν ποικίλοι. Πρωταρχικό ρόλο σε κάθε στάδιο ήταν η επίτευξη ενός είδους βιωματικής, εμπειρικής μάθησης με τον μαθητή να έχει το κέντρο βάρους και τον καθηγητή ως καθοδηγητή και συντονιστή όλων των δραστηριοτήτων. Με αυτό τον τρόπο, σκοπός μας ήταν η μάθηση να γίνει ενεργητική, να αυξήσει τα κίνητρα των μαθητών για συμμετοχή στο μάθημα, οι οποίοι μαζί με τον διδάσκοντα να εμπλέκονται στη δημιουργία της γνώσης. Μέσα στα πλαίσια της ομαδικής διδασκαλίας, όπου η συνεργασία και αλληλεπίδραση μεταξύ μαθητών και δασκάλου είναι εμφανής, η ανάπτυξη γνωστικών, διαδραστικών και επικοινωνιακών δραστηριοτήτων βρίσκει ολοένα και πιο πρόσφορο έδαφος και υλοποιείται ακόμη πιο εύκολα και παραγωγικά με τη χρήση των νέων τεχνολογιών. Με τη βοήθεια του ηλεκτρονικού υπολογιστή, και πιο συγκεκριμένα του συγγραφικού εργαλείου πολυμέσων που χρησιμοποιήσαμε, προσπαθήσαμε να συνδέσουμε δημιουργικά διάφορα γνωστικά αντικείμενα και δραστηριότητες (ιστορία, γλώσσα, λογοτεχνία, καλλιτεχνικά, μουσική, μαθηματικά, περιβαλλοντολογική αγωγή, πληροφορική, γεωγραφία) με το παραμύθι, χρησιμοποιώντας πάντα την Αγγλική γλώσσα. Απώτερός μας σκοπός ήταν η καλλιέργεια διαπολιτισμικών αξιών, κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας της ιστορίας και κουλτούρας των Σκοτσέζων, μέσα από πλούσιες πηγές και αυθεντικές, επικοινωνιακές, μαθησιακές καταστάσεις. 3. Εργαλεία & μέσα διδασκαλίας και μάθησης Για την κατασκευή του ψηφιακού παραμυθιού, χρησιμοποιήσαμε κατά κύριο λόγο το συγγραφικό εργαλείο πολυμέσων Μatchware Mediator 8, Multimedia & Web Designer, το οποίο αποδείχτηκε εξαιρετικά εύκολο στη χρήση του από τους ίδιους τους μαθητές, που πολύ γρήγορα εξοικειώθηκαν με τις διάφορες δυνατότητες και εφαρμογές του. Οι μαθητές, επίσης, εξασκήθηκαν στη χρήση του Microsoft Word, για τη συγγραφή και μορφοποίηση των κειμένων τους, στη χρήση του σαρωτή και της ψηφιακής κάμερας για την εισαγωγή φωτογραφιών και εικόνων στην εργασία, και στην καθοδηγούμενή τους πλοήγηση στο διαδίκτυο για την εύρεση πληροφοριών, εικόνων, ήχων κ.λ.π. Έτσι λοιπόν οι ίδιοι τους ανέλαβαν την κατασκευή της κινούμενης ιστορίας με την εισαγωγή κινουμένων εικόνων, φωτογραφιών, μουσικής, video , κειμένων, τον συγχρονισμό κουμπιών και αλληλοσυνδεόμενων φύλλων εργασίας, ενώ ο ρόλος της καθηγήτριας περιορίστηκε στη διδασκαλία, σε πρώτη φάση, των δυνατοτήτων του συγκεκριμένου συγγραφικού εργαλείου, στην καθοδήγηση και συντονισμό των προσπαθειών των μαθητών και στην ενσωμάτωση των περισσοτέρων διαθεματικών μας εργασιών στο λογισμικό, λόγω της πίεσης χρόνου για την παράδοση της εργασίας, αν και αυτό προβλέπεται να γίνει και από τους ίδιους τους μαθητές μέσα στον μήνα. 4. Μέθοδος Η εργασία μας έγινε στα πλαίσια της δίωρης εβδομαδιαίας ενισχυτικής διδασκαλία της Αγγλικής γλώσσας από τις αρχές του Νοέμβρη μέχρι και το τέλος του Μάρτη και συμμετείχαν και οι 15 μαθητές της ΣΤ' τάξης δουλεύοντας σε ομάδες άλλοτε των δύο, των πέντε ή επτά ατόμων, ανάλογα με τη φύση της κάθε δραστηριότητας. Τα μαθήματα διεξάγονταν σε αίθουσα πλήρως εξοπλισμένη, από 9 ηλεκτρονικούς υπολογιστές, ένα laptop computer (για τον καθηγτή) συνδεδεμένο με προβολέα πολυμέσων, και μία διαμορφωμένη γωνιά για τη φύλαξη των υλικών που έφεραν οι μαθητές (κόλλες, ψαλίδια, χρώματα, χαρτόνια, κ.λ.π) και των εργασιών και άλλων κατασκευών μας. Η μέθοδος της Συνθετικής Δημιουργικής Εργασίας (PROJECT) που χρησιμοποιήσαμε βασίστηκε στη συλλογή πληροφοριών γύρω από τη ζωή και τις παραδόσεις των Σκωτσέζων, στοιχεία ιστορικά, γεωγραφικά, περιβαλλοντολογικά, την αξιολόγηση αυτών και τη δημιουργική ενσωμάτωσή τους στο λογοτεχνικό ψηφιακό κείμενο, που ήταν και το τελευταίο στάδιο της εργασίας. Ξεκινήσαμε αρχικά με την εξοικείωση των μαθητών του ομώνυμου λογοτεχνικού κειμένου “Ο Τζάκ και η Φασολιά”, διαβάζοντας μέσα στην τάξη δύο διαφορετικές εκδοχές της ιστορίας, μία αρχαιότερη και μια πιο σύγχρονη. Έπειτα είδαμε την ασπρόμαυρη ταινία του ίδιου παραμυθιού και προσπαθήσαμε να φανταστούμε πώς θα διαμορφώναμε τη δική μας, προσαρμοσμένη στην Σκωτσέζικη κοινωνία. Η μέθοδός μας υλοποιήθηκε με τη χρήση των νέων τεχνολογιών, τη διδασκαλία, εξάσκηση και αυτόνομη χρήση των εργαλείων κατασκευής πολυμέσων του συγγραφικού μας εργαλείου και με έμφαση στη διαθεματικότητα στην Αγγλική Γλώσσα. Πιο συγκεκριμένα, πριν την έναρξη της χρήσης του συγγραφικού εργαλείου και της κατασκευής του ψηφιακού παραμυθιού προηγήθηκαν πολλά διαλείμματα ενημέρωσης και ανατροφοδότησης, που ενέπλεξαν τους μαθητές σε αποδεκτικές (receptive skills: reading & listening) και σε παραγωγικές (productive skills: writing & speaking) δεξιότητες. Μετά τη συλλογή πληροφοριών ακολούθησε η φάση της σύνθεσης και επεξεργασίας τους, με την ανεκτίμητη βοήθεια των νέων τεχνολογιών και ιδιαίτερα του συγγραφικού εργαλείου πολυμέσων Mediator 8, όπου οι μαθητές με τη βοήθεια και καθοδήγηση της καθηγήτριας άρχισαν να δημιουργούν τις ψηφιακές σελίδες της εργασίας. Σε κάθε σελίδα κατασκεύασαν μια κινούμενη εικόνα που συνοδεύονταν από το ανάλογο κείμενο στα δεξιά, ενεργά κουμπιά πλοήγησης και ενεργά κουμπιά που οδηγούν κατευθείαν στις ανάλογες διαθεματικές ενότητες και δραστηριότητες που δουλεύτηκαν σε άμεση σχέση με το κάθε κομμάτι του παραμυθιού.
Εικόνα 4: Διαθεματική Δραστηριότητα-Καλλιτεχνικά-Κατασκευή Χάρτη της Σκωτίας 5. Συμπεράσματα Tα συμπεράσματα που προέκυψαν από αυτή τη διαδικασία μάθησης ήταν τα ακόλουθα:
δυσκολίες συντονισμού της ομαδικής διδασκαλίας που συναντήσαμε.
Γενικότερα, τα οφέλη της Συνθετικής Δημιουργικής Εργασίας (project), σε συνδυασμό με τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών και τον διαθεματικό πλούτο της Α/ Βάθμια Εκπαίδευσης έδωσαν μια τρισδιάστατη προσέγγιση στη διδασκαλία και μάθηση της Αγγλικής γλώσσας, στα πλαίσια της ενισχυτικής διδασκαλίας. Ευχαριστίες Για την υλοποίηση της διαθεματικής αυτής εργασίας υπήρξε άριστη συνεργασία, αλληλοβοήθεια και συμπαράσταση μεταξύ των ακόλουθων διδασκόντων του Δημοτικού σχολείου Πολύχρονου:
Βιβλιογραφικές Αναφορές 1. Andrew, Moira (1998) Legend into Language. Dunstable: Belair Publications Limited 2. Brown Janet (2000) Jack and the Beanstalk. Leicester: Armadillo Books. 3. Douglas, George (2003) Scottish Folk & Fairy Tales. Bath: Lomond. 4. Geddes & Grosset (2000) The Great Big Scottish Funbook. Glasgow: Beanobooks. 5. Macdonald, Fiona (2004) The History of Scotland for Children. Bath: Lomond. 6. Sharrat, Nick & Tucker Steven (2010) Jack and the Beanstalk. London: Macmillan Children’s Books. 7. http://www.animationplayhouse.com 9. http://www.gifsparadise.com 11. http://www.picturesanimations.com 14. http://www.teachingenglish.org.uk/britlit/jack-beanstalk |
Τελευταία Ενημέρωση στις Σάββατο, 14 Απρίλιος 2012 17:41 |
Σχετικές Δημοσιεύσεις | Τελευταίες Δημοσιεύσεις |